Abstract:
В статье раскрыта актуальная проблема мониторинга местной прочности грузовых трюмов балкеров в случае перевозки грузов, имеющих способность разжижаться при превышении их влагосодержания транспортабельного предела влажности. Акцентировано внимание на отсутствии инструментальных методов контроля как состояния груза, так и механических напряжений отдельных элементов корпусной конструкции. Предложено оборудовать грузовые трюма навалочных судов волоконно-оптическими датчиками деформации, что обеспечит своевременность обнаружения возникновения разжижения груза, динамический контроль механической нагрузки, а также повысит безопасность мореплавания. The relevant problem of the local strength of bulk carriers’ cargo holds monitoring in the case of the cargo’s transport having the ability to liquefy when their moisture content exceeds the transportable moisture limit has been revealed. Attention has been focused on the absence of instrumental control methods of the cargo state and of the mechanical stresses of the hull structure separate elements. It has been proposed to equip the cargo holds of bulk carriers with fiber optic strain sensors in order to ensure timely detection of the occurrence of the cargo liquefaction, dynamic control of the mechanical stress and also to increase the navigation safety level.