Abstract:
Изложена методика определения нагрузочных режимов механизмов гидромеханической трансмиссии карьерного самосвала, основанная на математическом моделировании процессов движения с имитацией реальных эксплуатационных условий, предназначенная для использования на стадии проектирования. Приведены математические модели трансмиссии, модели формирования случайного воздействия микропрофиля дороги на ведущие колеса. Получены характеристики нагружения механизмов трансмиссии, двигателя, удельной работы трения фрикционов гидромеханической передачи. The paper presents a technique for determining loading modes of mechanisms in the hydromechanical transmission of a mining dump truck, which is based on the mathematical modeling of movement processes with the simulation of real operating conditions and intended for the use at the design stage. The mathematical models of the transmission and the models of the formation of a random effect of the road microprofile on the driving wheels are given. The characteristics of loading the transmission mechanisms and the engine, as well as the specific friction work of hydromechanical transmission friction clutches are presented.