Abstract:
Изложены результаты исследований влияния релаксационного элемента на виброзащитные свойства подвески автомобиля. Получены амплитудно-частотные характеристики подвески в зависимости от расположения релаксационного элемента в колебательной системе, графики спектральных плотностей ускорений масс и распр еделения средних квадратических значений ускорений человека на сиденье по октавным полосам частот для двух характерных видов дорог — шоссе с асфальтовым покрытием удовлетворительного качества и шоссе с изношенным бетонным покрытием. Показаны возможности изменения характеристик подвески посредством релаксационного элемента. The paper presents the results of the investigation of influence of a relaxation element on anti-vibration properties of a vehicle suspension. Amplitude-frequency characteristics of the suspension depending on the arrangement of a relaxation element in an oscillating system, graphs of spectral density of mass acceleration and distribution of root-mean-square values of acceleration of a person in the driver’s seat by octave bands for two distinct kinds of roads — a highway with asphalt pavement of satisfactory quality and a highway with worn-out concrete pavement — have been obtained. The possibilities of using the relaxation element have been presented.