Abstract:
В свете расширения взаимодействия Китайской Народной Республики с постсоветскими странами данная статья актуализирует проблему освоения русского языка китайскими учащимися. Рассмотрена национальная специфика лингвистических, дидактических, психологических и социально-адаптационных трудностей изучения русского языка студентами из КНР. Отдельно проанализирован фактор недостаточной компетенции китайских учащихся в изучении иностранных языков и проведено сравнение особенностей преподавания русского и английского языков, который является наиболее популярным для изучения в Китае в настоящее время. Based on the expansion of cooperation between the People's Republic of China and post-Soviet countries, this article actualizes the problem of mastering the Russian language by Chinese students. The national specificity of linguistic, didactic, psychological and socialadaptive difficulties in learning the Russian language by students from the People's Republic of China is considered. Besides, the factor of insufficient competence of Chinese students in learning foreign languages is analyzed and methods of teaching Russian and English are compared, since nowadays English is the most popular language for study in China.