Abstract:
Введение. Многочисленные проблемы, с которыми сталкиваются иностранные студенты, приводят ученых и практиков образования к необходимости популяризации идеи оказания помощи и поддержки данной группе учащихся. Научным обоснованием статьи стало отсутствие работ, эмпирически определяющих востребованность различных поддерживающих мероприятий у зарубежных студентов. Цель исследования – изучение актуальности проводимых мероприятий для обучающихся иностранных студентов
в отечественных вузах и видов поддержки сотрудников.
Материалы и методы. Основным методом стал сплошной групповой опрос, проведенный весной 2023 г.
в БелорусскоРоссийском университете, который охватил 96 % обучающихся иностранных студентов.
Для проведения опроса составлена анкета, включающая 14 видов поддерживающих мероприятий, значимость которых по четырехуровневой шкале респонденты оценили в процессе исследования. Обработка результатов осуществлялась с помощью программы SPSS Statistics.
Результаты исследования. Полученные результаты обосновывают необходимость совершенствования образовательной среды вуза и помогают определить конкретные мероприятия по оказанию помощи и поддержке иностранных студентов – организация встреч для обсуждения возникающих адаптационных проблем, интенсификация внеучебной деятельности, проведение совместных мероприятий с отечественными
студентами, помощь преподавателей вуза, преподавание специального адаптационного курса и целенаправленная организация сопровождения педагогами или студентами волонтерами.
Обсуждение и заключение. Материалы статьи могут быть полезны ученым с похожим научным полем и практикам, заинтересованным в повышении качества подготовки иностранных специалистов. Полученные результаты также могут послужить основанием для последующих исследований по организации
поддерживающей деятельности для иностранных учащихся.
Introduction. The various challenges faced by international students encourage educational scholars and practitioners to advocate for the development of assistance and support activities targeting this group of students.
The scientific justification of the study rests on the lack of empirical studies investigating the specific demand
of international students for support activities organized by universities. The aim of the study was to find out the
most important types of university support sought by international students. In addition, the study was to determine which university staff should be involved in assisting international students.
Materials and Methods. The main research method used was a group survey conducted in the spring of 2023 at
the BelarusianRussian University and covering 96% of the entire contingent of international students. A questionnaire including 14 types of supportive initiatives was developed for the survey. In the course of the study,
respondents assessed the significance of the proposed types of support on a fourlevel scale. The SPSS Statistics
program was used to process the results.
Results. The results showed that the main forms of support for international students were facilitating problemoriented meetings and increasing extracurricular initiatives. In addition, international students perceived the
support provided by university lecturers as slightly less important. Specifically, the following forms of faculty
support were ranked in the following order: giving international students additional time to formulate their answers, optimizing academic assignments, distributing printed lecture materials, and facilitating individual consultations. Finally, relatively less important types of support were considered by international students to be learning
a special adaptation course and being accompanied by senior students or faculty mentors.
Discussion and Conclusion. The results of this study confirmed the need to improve the educational environment
at the university, thereby contributing to the identification of precise measures to assist and support international
students. The contents of this paper will prove valuable to researchers working in comparable academic fields and
practitioners seeking to improve the standard of education for international students. The results may also form
the basis for further research into the development of activities to support international students.