Abstract:
Алгоритм работы антиблокировочных систем, предусматривающий использование кинематических параметров в качестве источников информации, отличается сложностью, вызванной недостаточной информативностью таких параметров. Создана антиблокировочная система, функционирующая на основе анализа сил и адаптивная к механическому приводу, позволяющая повысить безопасность движения двухколесного мотоцикла. Повышение эффективности разработанной антиблокировочной системы достигается применением алгоритма управления, основанного на анализе силовых факторов, возникающих в контакте колеса с опорной поверхностью.
The algorithm for the operation of anti-lock systems, which involves the use of
kinematic parameters as information sources, is complicated due to the inadequate informativeness of the kinematic parameters. The aim of the study is to improve the safety of the two-wheeled motorcycle by creating an anti-lock system that functions on the basis of force analysis and is adaptive to a mechanical drive. Increase in the effectiveness of the anti-lock system developed is achieved by using the control algorithm based on the analysis of the force factors that arise on the wheel contact with a supporting surface.