Abstract:
Рассмотрены подходы к моделированию переходных процессов в трансмиссии. Разработана динамическая схема трансмиссии автомобиля с применением операции нормализации. С использованием концепции регулярной механической системы сформированы универсальные уравнения динамики трансмиссии, не зависящие от ее состояния при переключении передач, дополненные моделью гидропривода двойной фрикционной муфты. Проведено сравнение результатов моделирования и эксперимента. Получены данные по силовой и тепловой нагруженности гидромеханической передачи.
Various approaches to the simulation of shift processes in the hydromechanical transmission are considered. The dynamic scheme of the car’s transmission has been developed with the use of the normalization operation. By applying the concept of a regular mechanical system, universal equations of transmission dynamics have
been obtained which do not depend on its condition when shifting gears and are supplemented by the model of hydraulic drive of the double friction clutch. The simulation results have been compared with the experimental ones. The data on power and thermal loading of the hydromechanical transmission have been obtained.