Abstract:
В статье рассматривается дискуссионный вопрос угрозы оттеснения на второй план национальных художественных традиций и литературно-художественных смыслов в процессе культурной глобализации. В связи с этим предлагается один из вариантов осмысления студентами проблем национального бытия белорусского народа в лирике Янки Купалы начала ХХ в. (учебная дисциплина «Культура и литература Европы»; межгосударственное образовательное учреждение высшего образования «БелорусскоРоссийский университет»). Предлагаемая в статье методика базируется на технологии проектного обучения и имеет целью сочетание образовательного и воспитательного аспектов: восприятие иным национальным сознанием показательных художественных фактов, явлений и смыслов национальной литературы соседнего народа в условиях глобализации и необходимого диалога культур. The paper deals with the controversial issue of the threat of national artistic traditions and literary meanings being pushed into the background in the process of cultural globalization. In this regard, the paper offers one of the versions of comprehension by students of the problems of national existence of the Belarusian people in the lyrics of Yanka Kupala of the early twentieth century (academic discipline “Culture and Literature of Europe”; Interstate Educational Institution of Higher Education “Belarusian-Russian University”). The methodology proposed in the paper is based on the technology of project-based learning and is aimed at combining both academic and educational aspects: the perception by different national consciousness of significant artistic facts, phenomena and meanings of the national literature of the neighboring nation in the conditions of globalization and the dialogue of cultures.